Verkondiging 12 november 2023, twee en dertigste zondag door het jaar
Lezingen
Wijsheid 6, 12-16
Psalm 63
1 Thessalonicenzen 4, 13-18
Mattheüs 25, 1-13
Woord van welkom
Welkom in dit huis van God en mensen,
Naar het einde van het kerkelijk jaar wordt de spanning opgevoerd: stel je eens voor dat het einde van de wereld daar is: aan welke kant zullen we dan staan? Hebben we dan de juiste keuzes gemaakt? Hebben we ons leven in evenwicht gebracht? We denken soms dat we keuzes kunnen uitstellen. Maar de teksten van deze weken dagen ons uit om nu al te kijken naar ons leven en een balans te maken. Iedere dag zouden we bereid moeten zijn om rekenschap af te leggen. Iedere eucharistie is een gelegenheid om de roepstem van de Heer te horen en ons af ter vragen of we klaar zijn om hem te ontvangen in ons leven. Zijn we in staat om zijn stem te verstaan? Brengen we ons leven in stilte bij de Heer en vragen we om vergeving en ontferming.
Homilie
Broeders en zusters, vrienden van de Heer,
In onze tijden klinken talloze stemmen. Zeker in tijden van verkiezingen is het de vraag welke stem we moeten volgen. Al die stemmen strijden om de meeste aandacht: stemmen die vertrouwd willen overkomen, die de juiste oplossingen presenteren. Die veelheid aan stemmen lijkt vaak een luid gekrakeel en roept onzekerheid op. Iedere stem claimt de beste oplossingen te hebben. Welke keuze moet gemaakt worden?
Ook in de teksten van vandaag spelen stemmen een doorslaggevende rol. De stem van de wijsheid in de eerste lezing, de stem van de engelen die de opstanding aankondigen en de stem in het evangelie die de komst van de bruidegom aankondigt. Het zijn stemmen die het leven van mensen fundamenteel veranderen.
Voor Salomo is de stem van de wijsheid het fundament van zijn koningschap. U kent het verhaal: God vraagt aan het begin van zijn koningschap wat hij van God verlangt. Salomo bidt niet om rijkdom of macht, maar om wijsheid. Het wordt het begin van een onvergetelijk koningschap dat rijke vruchten draagt en tot in onze dagen symbool is van rechtvaardigheid en barmhartigheid. Volgens de tekst van daarnet vraagt deze wijsheid eenvoudigweg dat je naar haar op zoek gaat, dat je ruimte maakt voor haar stem. Is het zo eenvoudig? In onze hectische en drukke tijd is dat minder eenvoudig dan ons tekstfragment suggereert. Maar laten we beseffen dat wanneer wij bidden om wijsheid, dat gebed zelf al een moment van reflectie is. Dit gebed geeft ons het inzicht dat we om wijsheid te vinden een bron buiten ons moeten zoeken. Wij zoeken geen eigenwijsheid, geen zelfgenoegzaamheid, geen bevestiging van onze meningen of een verdediging van onze eigen belangen. Wijsheid verbindt ons met God zelf die in zijn Wijsheid de mens geschapen heeft, de mens in zijn/haar verantwoordelijkheid voord de schepping geplaatst heeft. In ons gebed om Wijsheid zoeken we begrip voor het heilsplan van God, waar niemand buiten de boot valt, niemand wordt vergeten, zeker niet de kleinen en kwetsbaren en we zoeken naar de wegen om aan dat heilsplan van God bij te dragen. Gebed om wijsheid betekent ook zelfonderzoek. Hebben we voldoende ruimte voor die wijsheid?
De tweede stem die van de aartsengel komt, kondigt de verrijzenis aan: de start van een nieuw bestaan. Het is de scheppende stem van God, die door de engel wordt doorgegeven en die dezelfde stem is van het allereerste begin. God sprak toen “Er zij licht” en er was licht. Nu zegt Hij door de engel: “er zij leven” en dan is er leven, zoals Jezus zelf de stem van God is als Hij Lazarus roept: “Lazarus, kom naar buiten.“ En Lazarus kwam naar buiten. Hij moest worden losgemaakt van de macht van de dood en de duisternis van het graf, maar Lazarus werd een nieuw bestaan geboden. Wie ruimte maakt voor de stem van God, de stem van Jezus die klinkt in het evangelie, die zal nieuw leven vinden.
De derde stem is de stem in de nacht die de bruidegom aankondigt: een stem die wakker schudt, een stem die vraagt of je bereid bent en klaar kunt zijn. De tien meisjes worden allen gewekt, maar nu blijkt wel hoe zij in het leven staan. De ene helft heeft een basis in de wijsheid (hier ligt een duidelijke link met de eerste lezing), de andere helft heeft er geen ruimte voor gemaakt. Zij hebben zichzelf buiten Gods plan geplaatst en worden dus niet meer herkend.
Geloven betekent ruimte maken voor de stem die je leven in het perspectief van Gods roeping plaatst. Wij zijn allen geroepen om als wijze vrouwen te zorgen voor een fundament van ons leven. Wij zijn niet zelf ons fundament, maar God is het fundament. Dat is geen wezensvreemd element dat ons dwingt tot een weg die niet bij ons leven zou passen. De stem van God wil ons juist thuis brengen. Het huis van de bruiloft betekent dat daar de eenheid en harmonie tussen de mens en God wordt gevierd. Daar beseft de mens dat hij/zij de weg heeft gevonden om zich te ontplooien en te voltooien in de Geest van Gods heilsboodschap. We ontdekken dat we zelf deel uitmaken van dat heilsplan van God. Moge het ons gegeven zijn dat we op veel momenten die juiste stem verstaan en ons leven kunnen plaatsen in het licht van Gods heilsplan. Amen.