LogoAdVanDerHelm

kaarsjes

Verkondiging 24 december 2024, Hoogfeest van Kerstmis - Nachtmis

Lezingen
Jesaja 9, 1-3.5-6
Psalm 96
Titus 2, 11-14
Lucas 2, 1-14

Welkom u allen,
Welkom deze bijzondere nacht. Vanuit de duistere wereld bent u gekomen op zoek naar het licht. Het is een avond van beweging. Mensen gaan op pad om het licht te ontdekken. Maria en Jozef zijn op weg gegaan en dragen het Licht der wereld met zich mee, maar dat is allerminst gemakkelijk. De mooie woorden van de engel ten spijt, lijkt er weinig ruimte te zijn voor dit licht. Er was voor hen geen plaats te vinden, zeker nu Maria op het punt stond te bevallen. Wie wil nu in zijn huis ruimte maken voor een bevalling? U moet beseffen dat in de Joodse traditie een bevalling een kamer voor een tijd onrein maakt. Het is voor een herberg dus erg onverstandig een zwangere vrouw in huis te hebben. Het lijkt wel alsof de wereld geen ruimte wil maken voor dit Licht.

Een Kind dat geboren wil worden, kondigt zich aan en vindt een weg naar buiten. Zo komt dit Kind ter wereld, ergens buiten de wereldgeschiedenis. Ver weg van de machtigen der aarde. Gelukkig bent u gekomen om Maria en Jozef niet alleen te laten. Gelukkig bent u in beweging gekomen omdat u wel ruimte wilt maken voor dit Licht, voor dit Kind van Licht. Gelukkig bent u hier gekomen om dat u de wereld niet wilt overlaten aan het duister dat lijkt te regeren. Welkom dus, u allemaal in dit huis van licht. Fijn dat u in uw leven ruimte maakt voor het licht, dat uw eigen huis een huis van licht mag zijn, dat uw eigen hart een huis van licht kan zijn. Het komt er op aan dat wij dat licht niet vergeten. In de wereld waar vaak een andere taal wordt gesproken, spreken wij de taal van het licht die uiteindelijk een taal van vrede is. Laten we deze avond vieren als een avond van vrede, een bron van hoop in onze wereld. In Rome wordt vandaag de heilige deur geopend vanwege het Heilig Jaar. Laten wij de deur van ons hart openen om de het licht en de vrede van Jezus te ontvangen.

Homilie
Broeders en zusters, goede vrienden,
De nieuwe film op Netflix over Maria, staat hoog in de top tien, ondanks veel kritische reacties. Het vertelt het verhaal van het leven van Maria dat uitloopt op de geboorte van Jezus. Het is ondanks alles erg populair. Ik vind het zelf een fascinerend verhaal. Veel wordt geput uit de apocriefe evangeliën, dat zijn verhalen die wel evangelie heten, maar nooit in de Bijbel zijn opgenomen, omdat we ze niet kunnen beschouwen als geïnspireerd, hoewel het mooie tradities en verhalen zijn. We horen de namen van de ouders van Maria: Joachim en Anna. We lezen dat Maria in de tempel van Jeruzalem opgroeit en aan God wordt toegewijd. Daar onmoet ze de profetes Hanna die later in het evangelie van Lucas te voorschijn komt. Een prachtige figuur, die profetes Hanna! Maria zelf ontwikkelt zich als een krachtig kind en een jonge vrouw met een duidelijke overtuiging. En tegenover hen allen staat de machtswellustige Herodes die zich als de ware koning van de Joden ziet en geen tegenspraak duldt. Plotseling komt Jozef in het leven van Maria. Anders dan in de oude traditie is hij geen oude contemplatieve wijze man, maar een enthousiaste, krachtige kerel, die een cruciale rol speelt om het Kind en zijn Moeder in veiligheid te brengen. Dat geeft een paar spectaculaire spannende scenes. De engel Gabriel speelt bij dit alles een richtinggevende rol, maar ook de duivel komt tevoorschijn, al moet die het onderspit delven tegen de liefde en kracht van Jozef. Juist als Maria op haar kwetsbaarst is, namelijk wanneer de bevalling begint, profiteert de duivel daarvan. Maar Jozef redt haar uit de handen van de duivel.

2024 12 25 Kerstmis 2024De boodschap die ik uit de film haal, is dat het begin van het leven van Jezus een ongelooflijk kwetsbaar moment is. De hele jeugd van Jezus is een gevaarlijke periode. Ik sta daar niet altijd bij stil. De keuze van God om als kind ter aarde te komen en zich aan de handen en de liefde van Maria en Jozef toe te vertrouwen, is een heel spannende keuze. Het had op allerlei momenten mis kunnen gaan. De zwangerschap had minder voorspoedig kunnen verlopen: wie gaat er nu een reis maken als de bevalling aanstaande is? Ook de bevalling zelf had mis kunnen gaan op zo’n onherbergzame plek. En aan de rampspoed komt geen einde: koning Herodes ziet het Kind als bedreiging en wil het naar de andere wereld helpen. De vermoorde kinderen van Bethlehem zijn de eerste getuigen die hun leven geven voor Christus.

Wat heeft Maria en Jozef gedreven om dit Kind te beschermen met hun eigen leven? Zij hebben in de geboorte van dit Kind herkend dat God zelf hier een nieuw begin gemaakt heeft met de mensheid. Deze belofte heeft hun hele leven vervuld. Het heeft Maria zelf tot nadenken gebracht. In een recent artikel over Maria wordt gewezen op het nadenken van Maria. Een aantal keer wordt gezegd dat zij de gebeurtenissen en de woorden overwoog in haar hart en dat zij daarover nadacht. De schrijver noemt Maria daarom de eerste theoloog van de Kerk. Ik vind dat nogal wat, maar het maakt wel duidelijk dat ook voor ons het Kerstverhaal ons tot nadenken kan stemmen. Zoals Maria kunnen wij wat dieper nadenken over de betekenis van dit kwetsbare Kind voor ons leven. Maria en Jozef doen er alles aan om dit Kind te redden. De vraag die we onszelf mogen stellen is: waarvoor zou je zelf bereid zijn je leven te geven? Nu is dat geen denkbeeldige vraag. Het afgelopen jaar beseffen we dat oorlog veel dichterbij is dan we denken. Deze is eigenlijk al lang begonnen, zeker in de digitale wereld. Paus Franciscus heeft dat al jaren geleden gezegd. Rutte deed er afgelopen maand nog een schepje boven op.

Ik heb dat de afgelopen tijd met vrienden ook besproken: wat is nu hetgeen wij willen verdedigen? Uit onderzoek blijkt dat maar weinig mensen bereid zijn om hun leven in te zetten voor hun land. Ik zou de vraag anders stellen: wat is nu van ons leven de kern die we willen beschermen? Wat is ons het meest dierbaar? Natuurlijk denkt u aan uw kinderen en kleinkinderen; terecht. Maar wat in deze wereld vindt u kostbaar en waardevol genoeg om uw leven voor te geven? Wat wilt u als het meest kostbare aan uw kinderen en kleinkinderen meegeven? U gaat toch niet zeggen dat ze dat zelf maar moeten ontdekken? Wat is nu in onze manier van leven de kern die onmisbaar is? Voor mij zijn dat de waarden waar de kerk voor staat. Het is de gedachte dat we als mensengemeenschap tot één familie gesmeed worden. In mijn Kerstafbeelding die ik dit jaar verspreid heb, zien we een kring van mensen rondom het Kerstkind. Het zijn figuren uit het kerstverhaal, maar we zien er ook twee andere grootheden uit de geschiedenis: Laurentius en Franciscus. Zij staan voor nederigheid en armoede. Zij maken ons duidelijk dat wij als mensen werkelijk geluk alleen kunnen beleven als wij ons daadwerkelijk verbinden met de wereld waarin we leven. Niet mijn persoonlijke welzijn is het belangrijkste van deze wereld, niet dat ik alles voor mezelf houd. Die twee voorbeelden herinneren ons aan die grote waarden als pijlers van ons leven, eenvoud en soberheid.

Daar wordt het nieuwe begin zichtbaar dat God maakt met Jezus. Hij brengt mensen opnieuw bij elkaar. Hier in deze kerk, in vele kerken in deze nacht, met miljoenen mensen die in zijn naam deze dagen bij elkaar komen. Een nieuw begin van leven, een begin van een nieuw leven. Laten we ons scharen bij de herders van deze nacht die het nieuwe begin van Gods liefde hebben gezien in het Kerstkind Jezus. Laten we de hoop op dat nieuwe begin vasthouden voor het nieuwe jaar dat voor ons ligt, het heilige Jaar.

In die zin wens ik u: Zalig Kerstmis!

Verkondiging 22 december 2024, vierde zondag van de Advent

Lezingen
Micha 5, 1-4a
Psalm 80
Hebreeën 10, 5-10
Lucas 1, 39-45

Woord van welkom
Van harte welkom. De vierde kaars die ontstoken is op de adventskrans, staat voor Elisabeth: de oude onvruchtbare vrouw die moeder gaat worden. In de ontmoeting met Maria blijkt deze vrouw een profetes, en zelfs het kind in haar schoot, Johannes die de Doper, is nu al de wegbereider omdat hij zijn moeder duidelijk maakt, dat haar nicht Maria de Verlosser in zich draagt. Elisabeth zou wel eens de eerste kunnen zijn die weet van Maria’s zwangerschap.

De kerk moet leren luisteren naar de stem van vrouwen zoals deze twee: vrouwen die vervuld zijn van nieuw leven. Hoe is dat met onszelf? Waar denken we tekenen van nieuw leven te vinden? Luisteren betekent ook kiezen waar je wel en waar je niet naar luistert. Het vierde kaarsje wil ons helpen om minder afgeleid te worden door het harde geschreeuw en het boze geroep in onze samenleving. We luisteren naar de kleine stem in onze wereld, de kleine stem in onszelf die vertelt dat het nieuwe leven dat God geeft, al begonnen is. laten we in deze viering ons open stellen voor die stem. We bidden God om ontferming en om de kracht van die kleine stem.

Homilie
Broeders en zusters, vrienden van de Heer,
Met de groet van Elisabeth wordt Maria geplaatst in een lange reeks van vrouwen die de geschiedenis van Israël bepaald hebben, Jaël en Judith worden ook gezegend genoemd. “Gij zijt de gezegende onder de vrouwen” zijn woorden die wij dagelijks gebruiken in het Wees gegroet. Als wij in ons dagelijks gebed deze woorden van Elisabeth herhalen, denken wij vast niet telkens aan deze ontmoeting die we Maria Visitatie zijn gaan noemen, een feest dat we 31 mei nog eens dunnetjes overdoen. Maar vandaag herkennen we in de woorden van ons Mariagebed het verlangen dat we koesteren naar opnieuw een redding in onze geschiedenis. We houden dat verlangen levend, telkens wanneer we dit gebed bidden. We beseffen dat God hiermee zijn belofte vernieuwt, dat Hij de mensheid niet zal overlaten aan de duisternis. Maar wat is de weg die Hij wijst? Voor welke keuzes staan wij zelf? Ook als wij de wereld niet kunnen veranderen, zijn we toch niet machteloos. In de wereld is het gebruikelijk om grote woorden te spreken. Om aandacht te trekken wordt dreigende taal het best verstaan, duidelijke ultimata worden het meest gehoord. Bij onderhandelingen moet je vooral hoog inzetten om er het beste uit te halen. Roepen, schelden, schreeuwen en dreigen: het is vaak een strategie om zoveel mogelijk te bereiken. Bij onderhandelingen die achter de schermen al aan de gang zijn rond het beëindigen van een aantal akelige oorlogen, zal dit zeker niet anders zijn.

Het spreken van Elisabeth en Maria vandaag gebeurt ergens ver weg buiten de spotlights van de geschiedenis, niet in de hoofdstad Jeruzalem. Er zijn ook geen getuigen bij. In die enkele zinnen gebeurt echter ongelooflijk veel. Maria die net de boodschap van de engel Gabriel heeft gehoord en aanvaard, trekt erop uit met spoed en komt aan in het huis van Zacharias en begroet Elisabeth. Waar is Zacharias? Die doet er even niet toe: het gaat om de twee zwangere vrouwen die elkaar ontmoeten. Elisabeth had zich verborgen gehouden sinds het moment dat zij besefte dat ze zwanger was. Maar nu komt ze tot spreken, na zes maanden. Ze komt tot spreken en het zijn profetische woorden die zij spreekt: ze herkent immers in Maria de moeder van de Messias.

Welke woorden brengen ons zelf in beweging? Voortdurend worden woorden op ons afgevuurd opdat we kopen, consumeren, goede doelen steunen, aan loterijen meedoen, van politieke partijen lid worden. Tussen al dat gekrakeel ontbreekt meestal de stem van het evangelie. Aan ons de keuze op welke stemmen we ons richten. Ook Micha is zo’n stem. De kleine profeet die net als in de tijd van de geboorte van Jezus vrijwel vergeten is. Het is de stem van een visioen dat voor onmogelijk wordt gehouden. Maar dit visioen wordt pas onmogelijk indien ook wij dit vergeten. In de aanblik van de huidige oorlogen, lijkt dit visioen onrealistisch en wereldvreemd: alle broeders (en zusters zeg ik erbij) komen samen met de kinderen van Israël om in vrede te leven. Met dat doel worden de kinderen van Elisabeth en Maria geboren: Johannes de wegbereider en Jezus de verlosser. Ook wij zijn geboren met die opdracht. We zijn daartoe gedoopt. Het doopsel heeft ons in diezelfde traditie geplaatst. Bij ons doopsel is door God tegen ons gezegd: je bent gezegend onder de mensen om stem te geven aan het visioen dat ik je heb meegegeven. Laten we onze stem van geloof en hoop horen? Laten we onze wereld bepalen door die harde stemmen die ik eerder noemde? Wat doet dat met onze stem? We laten ons toch onze stem niet afnemen? We laten ons toch door de wereld dit visioen niet afnemen?

We bereiden ons voor op Kerstmis opdat we enkele dagen ruimte maken voor de stem van het visioen, enkele dagen voor de stem van het kind dat geboren wordt. Er staat veel op het spel, zo zegt ook de Hebreeënbrief: we hebben het nodig om geheiligd te worden, om weer heel te worden. Vaak worden we door harde woorden, boze woorden beschadigd, of op een verkeerd spoor gezet. De stem van de twee vrouwen Elisabeth en Maria, de stem van Johannes en Jezus die straks weer klinken, kunnen ons helen en heiligen, opdat wij in de wereld deze stem kunnen laten horen. Amen

Verkondiging 15 december 2024, derde zondag van de Advent

Lezingen
Sefanja 3, 14-18a
Jesaja 12
Filippenzen 4, 4-7
Lucas 3, 10-18

Woord van welkom
Van harte welkom. Met de derde kaars gloort het licht van de hoop. Het kerstkind zal zeker komen. De verwachting van dat Kind en het evangelie dat het brengt in deze wereld, mag ons van vreugde vervullen. Niet in de boodschap van deze wereld vinden we vreugde, maar juist in het wereldvreemde, het buitenaardse van de profetische boodschap van vandaag. Die zullen de engelen aankondigen aan de herders, de verschoppelingen van de aarde. Zij weten dat zij voor het vreugdevolle, wereld-veranderende evangelie niet naar de aarde moeten kijken, maar naar de hemel. Daar ligt de bron. Zo lijkt het wel alsof we niet van deze wereld zijn. We mogen ons beschouwen als een Sefanja, die een vreugdevolle boodschap brengt namens God. Dat maakt ons tot bruggenbouwers. Niet alleen tussen mensen, maar ook tussen hemel en aarde. Dit vraagt van ons vertrouwen in die boodschap van de profeten en van Johannes de Doper die vandaag ook tot ons spreekt. We bidden God om ontferming en om de kracht van het kleine licht.

Homilie
Broeders en zusters, vrienden van de Heer,
De voorbereidingen zijn in volle gang om Kerstmis te vieren. Naarmate de duisternis intenser wordt, wordt ook de feestverlichting uitbundiger. Of dat nu helemaal de bedoeling is? Er zijn mensen die hun hele huis tot een kermis maken. Soms kan een overdaad van kunstlicht een gebrek aan innerlijk licht verhullen. Daarom is voor ons het licht van drie kaarsen op de adventskrans voorlopig voldoende. Het kleine kwetsbare licht heeft een sterkere boodschap dan de glanzende straten en overdadige huizen die wedijveren om de mooiste kerstverlichting. Soms lijkt het alsof Kerstmis al is begonnen. De nationale Kerstboom is ontstoken, kerststallen zijn weer van de zolder gehaald, zoals ook in onze kerk. Maar er is wel iets bijzonders aan de hand. De afgelopen week zijn vele honderden mensen tijdens kaarsjesavond naar onze kerk gekomen om de kerststal te zien. Een aantal mensen vroeg verbaasd: waar is het kerstkind? Zijn jullie die vergeten? In die kleine opmerking zit precies het geheim van de advent verscholen: wij maken hier onderscheid tussen de voorbereiding en het feest zelf. De voorbereiding voor het kerstfeest is nodig om het feest beter te begrijpen en het straks werkelijk met hart en ziel te vieren. We hebben geen vier weken nodig om boodschappenlijstjes te maken of de kerstboom neer te zetten, of de hele verzameling kerststallen, zoals een aantal mensen er een hobby van maakt.

We hebben wel vier weken nodig om ons innerlijk voor te bereiden op het Kerstfeest, want dat is minder gemakkelijk gedaan. Dat vraagt bezinning en reflectie en vooral ook zelfreflectie. Johannes de Doper is onze wegwijzer vandaag. Hij is in de tekst van vandaag opvallend mild. Hij kan ook fel uit de hoek komen, maar hier is hij juist pastoraal, zouden we kunnen zeggen. Hij blijft dicht bij de dagelijkse werkelijkheid van de mensen die aan hem vragen: wat moeten we doen? Tollenaars en soldaten hoeven niet van baan te veranderen, maar moeten leven volgens de waarden en morele grenzen die bij hun functie horen. Het lijkt simpel, maar we zien voortdurend dat mensen morele waarden manipuleren en deze naar hun eigen belangen vertalen en misbruik van hun verantwoordelijkheid rechtvaardigen.

Uit het feit dat deze vraag door deze groepen aan Johannes gesteld wordt, blijkt dat zelfs de tollenaars en soldaten al onderweg zijn. Dat juist deze twee groepen genoemd worden is geen toeval. Zij vormen de krachtigste symbolen van de onderdrukker, de heidense Romeinen. Geld en geweld zijn middelen om een volk te onderdrukken. In zijn advies is Johannes hier geen revolutionaire profeet, maar hij wijst de tollenaars en soldaten op hun verantwoordelijkheid zich niet te laten misbruiken voor het machtsspel van anderen. Laat je eigen persoonlijke geweten spreken. Laat niemand voor jou denken. Geef je verantwoordelijkheid niet uit handen door simpel te doen wat de machtigen, de influencers van je vragen. Zorg dat je geweten gevormd wordt door de roepstem van de ander, de roepstem voor het welzijn van het volk. In die stem kunnen we Gods stem verstaan.

De opdracht die Paulus geeft in zijn lezing, is dat we het besef dat God met ons is, niet loslaten. Dat is immers een bron van vreugde en geluk. De angst en de duisternis die we in de wereld zien, vinden hun bron in de gedachte dat de mensheid aan zichzelf is overgeleverd en dat de machtigen van deze aarde de geschiedenis zullen bepalen. En het wordt steeds ingewikkelder, omdat democratische processen verstoord worden. Er wordt gemanipuleerd bij het leven. Verkiezingen worden gemanipuleerd en door vreemde mogendheden wordt ingebroken in meningsvorming en opvattingen. Daarom is het belangrijk om als bron van onze vreugde te blijven kijken naar die drie kleine lichtjes op de krans en ons niet te laten verleiden door de overdaad van het kunstlicht. Die lichtjes wijzen de weg naar het kerstkind. Juist het adventslicht, nodigt ons uit bij onze eigen overtuiging te blijven dat wij mensen van God zijn en dat God ons altijd nabij blijft, ook in de duistere periode van onze geschiedenis waarin we ons nu bevinden. Die boodschap van de vreugde van deze zondag Gaudete vindt niet zijn oorsprong in onze ervaringen van alledag van deze wereld, maar vindt zijn bron in het kleine licht dat ons de weg wijst. Amen