Verkondiging 1 december 2024, eerste zondag van de advent
Lezingen
Jeremia 33, 14-16
Psalm 25
1 Thessalonicenzen 3, 12 - 4, 28
Lucas 21, 25-28.34-46
Woord van welkom
Van harte welkom bij ons patroonsfeest van de H.Nicolaas. Het valt dit jaar samen met het begin van de advent. Daarmee valt deze periode van verwachting samen met de verwachting van geschenken en gezelligheid in de familie. Bij alle onrust in de wereld, hoop ik dat we dit weten te waarderen en dat we ook daadwerkelijk in de kring van onze vrienden en familie momenten kunnen creëren van geluk en vrede. Als we dit kunnen doen, bouwen we aan een basis van vriendschap en vertrouwen die we in onrustige tijden nodig hebben. De eerste kaars is ontstoken. Laat die een gids zijn voor de weken die komen gaan. We bidden God om ontferming.
Homilie
Broeders en zusters, vrienden van de Heer,
Er is een verhaal over een rabbijn die een kettingroker was. Hij rookte – het was al vele jaren geleden – wel zestig sigaretten op een dag. Niet een erg goed voorbeeld als directeur van een middelbare school. Waar je hem ook zag, overal was hij te vinden met zijn sigaret. Maar: ….. tijdens de sabbat rookte hij geen enkele sigaret. Zoals u waarschijnlijk weet verbieden de Joodse regels rond de sabbat om enige activiteit te ondernemen, dus ook geen vuur ontsteken en dat betekent dus ook geen sigaret aansteken. De rabbijn onderbrak zijn manier van leven en ook zijn verslaving uit respect voor de wet van Mozes. Vanaf vrijdagavond raakte hij geen sigaret meer aan.
Maar de rabbijn verzekerde zijn collega’s dat hij op sabbat zelfs geen verlangen kende naar zijn sigaret. De sabbat is namelijk een andere tijd. Het is een dag als geen andere en dan hield de dwangmatige verslaving hem niet in de greep. De sabbat was een andere manier van zijn, een andere manier van bestaan. Die dag is aan God gewijd en die dag heb ik andere zaken aan mijn hoofd en in mijn hart. De sabbat is een pauzedag en een voorproefje van de heerlijkheid bij God. Nu zou je kunnen denken, waarom hij zijn vermogen om het verlangen naar de sigaret uit te schakelen niet ook op weekdagen gebruikte. Die vraag kwam helemaal niet bij hem op. De sabbat is voor God en dat geeft de gewone dagen een andere betekenis. Dan staat het werk centraal, het gewone leven en voor dat leven had hij zijn verslaving nodig.
Het roept de vraag op wat het voor ons zelf betekent om een sabbatsritme aan te houden. Voor ons is de zondag aan God gewijd. We verleggen ons tempo, we stellen onze aandacht bij om vanuit ons gebed, onze relatie met God, onze eredienst in de kerk anders naar ons leven te kijken. Op de rustdag, of het nu sabbat is of de zondag, ervaren we dat de tijd die we hebben gekregen uiteindelijk van God is. We zijn in dit leven, in deze tijd gekomen door God. Op zondag beseffen we hoe kostbaar dat geschenk van de tijd voor ons is; hoeveel tijd brengen wij door met naasten, met vrienden? Gebruiken we de tijd voor onszelf, of ook voor vriendschap, schoonheid, bezinning, gebed en meditatie? De tijd is eenmalig. De tijd kun je maar één keer gebruiken. De tijd die voorbij is, komt niet meer terug.
Juist in deze periode van de advent, een tijd van wachten en uitzien naar de geboorte van de Vredevorst, bezinnen we ons op het kostbare geschenk van de tijd. Dat wachten kan vervuld zijn door onze relatie met de komende Vredevorst. Ook al is Hij nog niet gekomen, we dragen de wereld al aan Hem op. Wij richten ons gebed om vrede al tot Hem. Juist nu Hij in aantocht lijkt te zijn, wordt onze hoop op vrede gevoed. Eerst komt de goedheiligman en dan komt de Vredevorst. Wachten is mooi.
We kunnen ook klagen: wat gaat de tijd toch snel. Vooral met de aankomende festiviteiten van de decembermaand: Sinterklaas, Kerstmis, de Jaarwisseling. Dan is er weer een jaar voorbij. Waar blijft de tijd? Wat hebben we allemaal meegemaakt afgelopen jaar en wat hebben we allemaal laten liggen en welke kansen hebben we niet gepakt?
We maken van advent een bijzondere tijd. Wachten is niet mijn meest geliefde bezigheid. Ik ben ongeduldig, maar nu ik weet dat de Vredevorst in aantocht is, wordt het wachten anders. Dan kan ik me verheugen op het feest dat we gaan vieren, op bijzondere vieringen in de kerk, op ontmoetingen met familie en vrienden, op speciale gebruiken die met de feesten samenhangen. Het begint al met het eerste kaarsje op de adventskrans, het Sinterklaasjournaal, waar ik grote fan van ben, de kerstboom en de kerststol (u begrijpt: ik koop geen feeststol, maar een kerststol) en natuurlijk de kerststal waar ik pas op kerstavond na de viering in de kerk het kerstkind in de kribbe leg.
Het zijn deze rituelen van de advent die de tijd kleuren en betekenis geven en straks de ontmoeting met de Vredevorst gelukkiger en betekenisvoller maken. De wereld buiten zal me weinig helpen om de Vredevorst te herkennen, maar de decemberrituelen wel. Zij bereiden mij voor, ze maken mij open, ze geven mijn leven een ander ritme. In de advent is de tijd wat meer van God met de verhalen over hoop en de geliefde profeten.
Moge het ons gegeven zijn deze vier weken van advent anders met onze tijd om te gaan, minder verslaafd aan onze dagelijkse bezigheden en meer vervuld van de openheid voor de komst van de Vredevorst: een tijd van God, een tijd met God, terwijl we uitzien naar de komst van de Vredevorst, die ons een weg van vrede zal wijzen. Moge zijn Geest ons op die ontdekkingstocht begeleiden. Amen